top of page

Markkinoinnin suunnittelu: Suunnitelmien erot


Graafinen kuvituskuva markkinoinnin suunnittelusta


Tässä blogikirjoituksessa pureudumme markkinoinnin erilaisiin suunnitelmiin, ja mitä ne tyypillisesti pitää sisällään sekä niiden eroihin. Yrityksen markkinoinnin suunnittelussa hyödynnetään tyypillisesti neljää erilaista suunnitelmaa, jotka ovat markkinointistrategia, markkinointisuunnitelma, markkinointiviestintäsuunnitelma sekä sisältösuunnitelma. Erilaiset markkinoinnin suunnitelmat saattavat hämmentää ja joku voi pohtia, että onko jokaiselle näistä suunnitelmista todella tarvetta. Kuten sanontakin kuuluu “hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” ja se pitää myös paikkansa markkinoinnin kohdalla. Jokaiselle neljälle eri markkinoinnin suunnitelmalle on oma funktionsa ja niiden laatimiseen kannattaa panostaa, sillä selkeät suunnitelmat auttavat työtehtävien organisoinnissa, helpottaa yrityksen arjen aikataulutusta sekä tuovat mukanaan tavoitteellisuutta ja mitattavuutta. 


1. Markkinointistrategia


Markkinointistrategia on pitkän aikavälin suunnitelma, joka tehdään tyypillisesti 3–5 vuoden aikavälille. Markkinointistrategia johdetaan yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden pohjalta ja se on suunnitelma siitä, miten yritys aikoo saavuttaa tavoitteensa markkinoilla. Tämä suunnitelma voi sisältää kilpailija-analyysin, SWOT-analyysin, asiakaslupauksen kiteyttämisen, kohderyhmien määrittelyn, markkinoinnin pääviestien määrittelyn, erilaisten markkinointikeinojen valinnan sekä pitkän aikavälin tavoitteet markkinoinnille. Yrityksen on tärkeää tunnistaa omat vahvuutensa ja mahdollisuudet erottautua markkinoilla sekä hyödyntää niitä strategisesti.


 2. Markkinointisuunnitelma


Markkinointisuunnitelma on markkinoinnin suunnitelma, joka pohjautuu markkinointistrategiaan. Markkinointisuunnitelma laaditaan tyypillisesti vuodeksi eteenpäin. Se sisältää konkreettisia toimenpiteitä ja aikatauluja, joilla pyritään toteuttamaan strategiaa käytännössä. Suunnitelma kattaa yleensä tuote- tai palvelu markkinoinnin, hintapolitiikan, jakelukanavat ja markkinointiviestinnän osa-alueet sekä budjetoinnin. Jokaisen osa-alueen tulee olla suunnitelmassa selkeästi määritelty sekä asetetut tavoitteet tulee olla mitattavissa. Markkinoinnin vuosikello on hyödyllinen työkalu markkinointisuunnitelman tueksi. Markkinoinnin vuosikelloon voidaan kirjata esimerkiksi vuoden aikana yritykselle tärkeät päivämäärät, tapahtumat ja kampanjat. Vuosikellosta voi siis yhdellä silmäyksellä saada yleiskuvan vuoden aikana tapahtuvista markkinoinnin toimenpiteistä.



3. Markkinointiviestintäsuunnitelma


Markkinointiviestintäsuunnitelma on myös lyhyen aikavälin suunnitelma ja se kattaa tyypillisesti vuoden mittaisen ajanjakson. Eroten markkinointisuunnitelmasta se keskittyy tiiviisti siihen, miten yritys aikoo viestiä tuotteistaan tai palveluistaan kuluttajille. Markkinointiviestintäsuunnitelma voi pitää sisällään yrityksen viestinnän äänensävyn eli tone of voicen määrittelyn, markkinointiviestintämixin määrittelyn (mainonta, PR-toimenpiteet, tapahtumat, sponsoroinnit ja muut keinot luoda positiivista ja houkuttelevaa viestintää kohdeyleisölle), mitattavat tavoitteet markkinointiviestinnälle, budjetointia sekä yksityiskohtaisen aikataulun kvartaali-, kuukausi- ja viikkotasolla. Keskeistä on pitää viestintä johdonmukaisena ja linjassa yrityksen brändin kanssa ja tässä markkinointiviestintäsuunnitelma on erinomainen työkalu.


4. Sosiaalisen median sisältösuunnitelma


Sosiaalisen median sisältösuunnitelma on erityisen tärkeä nykyaikana, kun digitaalinen läsnäolo on olennainen osa markkinointia. Suunnitelma on lyhyen aikavälin suunnitelma ja sen aikajänne voi vaihdella viikoista kuukausiin. Suunnitelmassa määritellään yksityiskohtaisesti millaista sisältöä ja millä aikataululla yritys jakaa eri sosiaalisen median alustoilla. Sisältösuunnitelma voi pitää sisällään muun muassa kanavien valinnan, sisältöpilarien määrittelyn valituille kanaville, mitattavat tavoitteet sekä päivätasolla olevan aikataulun. Sisältösuunnitelmaa laatiessa on tärkeää ottaa huomioon kohderyhmän käyttäytyminen ja valita oikeat kanavat tavoittamaan heidät tehokkaasti.


Yhteenveto markkinoinnin suunnitelmista


Markkinointistrategia on laaja kokonaisuus, kun taas markkinointisuunnitelma keskittyy lähinnä käytännön toteutukseen. Markkinointiviestintäsuunnitelma taas on osa suurempaa kuvaa, joka keskittyy viestinnän näkökulmaan. Sosiaalisen median sisältösuunnitelma täydentää osaltaan muita suunnitelmia pureutuen yksityiskohtaisesti sisältöön, joita yritys julkaisee sosiaalisen median kanavissa.  


Kaikki nämä suunnitelmat ovat sidoksissa toisiinsa ja siksi on tärkeää, että pienyrittäjä varmistaa niiden keskinäisen yhteensopivuuden. Yhdessä ne muodostavat vahvan perustan, joka auttaa yritystä saavuttamaan markkinointitavoitteensa. On kuitenkin hyvä muistaa, että markkinoinnin suunnittelussa ei ole yhtä oikeaa tapaa ja että markkinointi on jatkuva prosessi. Säännöllinen arviointi ja sopeutuminen ovat avainasemassa sen menestyksessä!



Tarvitsetko apua markkinoinnin suunnitteluun? Ota meihin yhteyttä!


bottom of page